ARTICOLE ALIMENTATIE SANATOASA
2
Carnea de porc: cand, cat, cum sau deloc
Dr. Luana Sahian

Carnea, in general, alaturi de lactate si oua, reprezinta alimentele din dieta zilnica care furnizeaza proteinele necesare unei dezvoltari optime. Pentru persoanele omnivore sunt recomandate 2 portii de carne sau produse din carne pe zi. Carnea de porc alaturi de cea de vita, vanat, oaiefac parte din marea categorie de carne rosie.

 Carnea de porc este deseori incriminata pentru favorizarea aparitiei unor afectiuni, fiind de multe ori pe lista neagra a nutritionistilor cand vine vorba despre recomandari  pentru o alimentatie sanatoasa. Cat de adevarate sunt oare aceste afirmatii ramane sa descoperim in cele ce urmeaza.

Carnea de porc, ca si celelalte tipuri de carne, reprezinta o sursa importanta de proteine,furnizand 20 g proteine pentru 100 g carne. Proteinele contin toti aminoacizii esentiali dezvoltarii armonioase a organismului, aminoacizi ce nu pot fi sintetizati in organism si doar procurati din hrana. Dintre mineralele continute se remarca fierul si zincul care contribuie la aportul zilnic al acestora. Pentru a creste absorbtia fierului din carne se recomanda consumul acesteia alaturi de legume bogate in vitamina C, absorbtia fierului crescandin mediu acid.

De cele mai multe ori, cand se vorbeste despre carne grasa, reprezentantul de seama este carnea de porc. Este adevarat ca procentul de grasime este unul ridicat, dar este important sa deosebim diverse parti: muschiul si pulpa sunt carne mai slaba, in timp ce ceafa si costitele sunt carne grasa. Este recunoscut faptul ca grasimile saturate, ca si cele din carnea de porc, au un rol important in aparitia aterosclerozei, cauza a infarctului miocardic acut si a acidentelor vasculare cerebrale. Astfel, este foarte important de retinut ca o bucata de muschi de porc are o cantitate redusa de grasimi saturate, ceea ce o face un aliment de inalta valoare nutritiva.

Fiind o carne rosie, carnea de porc este incriminata si pentru favorizarea aparitiei cancerului de colon; din acest motiv o alimentatie sanatoasa presupune un echilibru intre aportul de carne alba si carne rosie.

Produsele procesate, atat din carne de porc precum si din alte tipuri de carne, pot afecta sanatatea prin continutul crescut de sodiu, grasimi, conservanti, arome artificiale. Intre acestea amintim carnatii, crenvurstii, mezelurile, specialitatile tocate, parizerul, conservele din carne.

Un alt aspect pe care nu trebuie sa il neglijam este legat de cultura. In tara noastra exista traditia consumului de carne de porc, iar noi ne-am dezvoltat metabolismul in functie de acest aspect. Este astfel recomandata carnea slaba de porc (muschi, pulpa) care trebuie bine gatita deoarece aceasta poate transmite diverse infectii, intre care trichineloza. Carnea va trebui gatita folosind un terometru de carne (65-75°C) pentru a avea siguranta eliminarii oricarui agent infectios. Este de preferat ca sursa din care provine carnea sa fie una cunoscuta, fara uz de antibiotice, hormoni sau alte chimicale.

 

Exista si situatii in care carnea de porc este interzisa consumului. Din motive religioase, evreii si islamicii nu consuma acest tip de carne. Totodata, exista si anumite patologii care impun renuntarea la carnea de porc: persoanele cu dislipidemii si afectiuni cardiace vor evita carnea de porc grasa, iar cei cu patologie colonica oncologica vor evita complet acest aliment.

In ansamblu, carnea de porc, daca este atent selectata (din ferme bine controlate, din partile slabe ale animalului) si suficient de bine gatita poate fi consumata cu incredere de persoanele sanatoase.

Comentarii
Adauga comentariu
Dumitrescu Claudia
|
28.04.2016
Reply
Like
Expert
Mai nou, am tot auzit ca mai bine de porc decat de pui,eu una sincer nu mananc nici , nici,mai bine fara.
Dumitrescu Elena
|
05.03.2016
Reply
Like
Expert
carnea trebuie sa sti sa o gatest si sa fi sigur de provenienta ei ,iar daca este consumata cu moderatie este bine
ARTICOLE RECOMANDATE
Articol

Aportul proteic crescut la micul dejun accelereaza metabolismul

Citeste articol
Articol

Tipuri de alimentatie vegetariana - avantaje si dezavantaje

Citeste articol
Articol

Invata cum sa traiesti sanatos si sa te mentii suplu, iar noi te premiem!

Citeste articol