ARTICOLE ALIMENTATIE SANATOASA
2
Cum sa transformi bucatele traditionale in bucate sanatoase pentru familia ta
Dr. Luana Sahian

Bucatele traditionale sunt pe placul tuturor, nu degeaba au rezistat de-a lungul timpului si s-au transmis din generatie in generatie. (Insa, de cele mai multe ori, ele vin impreuna cu un numar important de calorii si, oricat de delicioase sunt, e bine sa incercam sa limitam aportul acestora). Si care sunt momentele in care ne aducem aminte de ele, daca nu sarbatorile? Cati dintre noi nu asociaza masa de Paste cu o portie zdravana de sarmale cu mamaliguta si smantana sau cu o friptura de miel? Ca sa nu mai vorbim de desert care, de cele mai multe ori, este picatura care umple paharul, facandu-ne sa ne promitem ca anul viitor vom fi mai cumpatati.

Oricat de gustoase sunt bucatele traditionale, acestea sunt bogate in grasimi, de cele mai multe ori saturate, in carbohidrati intens procesati si zaharuri rafinate, care sunt consumate in exces, nerespectandu-se orarul meselor si servindu-se numeroase feluri de mancare la aceeasi masa. Pe langa aportul caloric mare ne confruntam de multe ori cu tulburari digestive de tipul: diskinezie biliara, indigestie, meteorism abdominal, oboseala etc.

La prima vedere, singura solutie pare sa fie eliminarea acestor preparate din alimentatia noastra, dar ne este dificil sa renuntam, de cele mai multe ori, la ceea ce face parte din spiritul sarbatorilor. Vestea buna este ca in loc sa ascundem sub cheie, intr-un sertar, aceste preparate, le putem adapta, reusind astfel sa ne bucuram de traditiile nostre culinare si sa avem grija, in acelasi timp, de sanatatea si corpul nostru.

Consumul de carbohidrati poate fi limitat, eliminand astfel de pe masa de sarbatori painea alba sau, daca acest lucru nu este in totalitate posibil, o putem inlocui cu cea integrala. Putem reduce cantitatea de orez din sarmale, punand in schimb alte ingrediente cum sunt ciupercile sau quinoa, iar daca chiar nu putem face asta, atunci orezul alb poate fi inlocuit cu cel brun. Vorbind despre carbohidrati, ne putem referi si la zaharurile rafinate (zahar, dulciuri): este de preferat sa optam pentru prajiturile facute in casa, iar pentru indulcirea acestora sa folosim cat mai putin zahar si sa ne bazam mai mult pe ingredientele dulci de la natura, cum ar fi fructele.

Grasimile sunt cele de care ne ferim parca cel mai mult. Ele au efecte negative importante asupra sanatatii, contribuind inca din copilarie si adolescenta la aparitia si constituirea placilor de aterom de la nivelul vaselor de sange, fapt ce duce la aparitia riscului de accident vascular cerebral sau infarct miocardic acut. De aceea, este recomandata limitarea consumului de grasimi saturate de catre populatia generala si mai ales de cei cu afectiuni cardiovasculare. Cum putem atunci sa savuram linistiti sarmalele si carnea de miel, care sunt recunoscute ca fiind bogate in grasimi? Este gresita ideea ca mielul are doar carne grasa si indigesta; este important sa alegem pentru preparatele de sarbatori o carne de miel mai saraca in grasimi, evitand astfel grasimile nedorite. O alta solutie este aceea de a inlocui carnea de miel cu cea de vita sau, de ce nu, cu cea de curcan. Totodata, putem opta pentru smantana mai slaba langa sarmale sau chiar un kefir sau iaurt cu procent scazut de grasime.

Nu trebuie sa scapam din vedere faptul ca de sarbatori exageram cu cantitatea de mancare consumata. Nimeni nu mai tine cont de orarul meselor, de dimensiunea portiilor, de asocierea alimentelor sau de numarul felurilor de mancare de la masa. In perioada sarbatorilor cei mici si cei mari isi petrec timpul mancand de dimineata pana noaptea tarziu. De aceea, va trebui sa avem o oarecare rigoare cand vorbim de felurile de mancare asezate pe masa, ideal fiind ca acestea sa fie consumate la mese separate, astfel: la micul dejun – diverse aperitive cu drob, lactate, oua, legume crude; la pranz – sarmale cu mamaliguta si smantana; la cina – friptura cu garnitura si salata – deci nu toate felurile la aceeasi masa. Tot la fel de important este sa respectam si dimensiunea portiilor de mancare si, oricat de mult ne-au placut sarmalele din acest an, sa ne limitam la a consuma maximum 3-4 sarmale, in functie de dimensiunea acestora. Nu uitati ca cei mici trebuie sa beneficieze de portii pe masura organismului lor si nu portii egale cu cele ale adultilor. Daca, insa, nu putem ceda ispitei, ne limitam pentru inceput la o portie si apoi dupa 1-2 ore de activitate in aer liber, revenim la binemeritata portie de sarmale la care ne ramasese gandul.

Nu este deci greu sa facem din bucatele traditionale mese la fel de gustoase, dar mult mai sanatoase. Trebuie doar sa constientizam riscurile unor excese alimentare si suficienta imaginatie sa adaptam si sa pastram un gust care sa ne introduca in atmosfera sarbatorilor.

Comentarii
Adauga comentariu
Dumitrescu Claudia
|
28.04.2016
Reply
Like
Expert
Lamine nu are nici o treaba daca este sarbatoare sau nu, pentru ca nu consum preparatele specifice,nici de Craciun si nici de Paste, eu mananc pur si simplu normal , ceea ce mananc de obicei.
gabriela jarda
|
17.02.2016
Reply
Like
Expert
In preajma s?rb?torilor trebuie reduse cantitativ portiile de mancare
ARTICOLE RECOMANDATE
Articol

Carnea de porc: cand, cat, cum sau deloc

Citeste articol
Articol

Cand, cat si cum folosesc chia?

Citeste articol
Articol

Cum sa organizezi mesele si meniul de sarbatori astfel incat sa nu ...

Citeste articol