ARTICOLE ALIMENTATIE SANATOASA
4
Eficacitatea aportului de peste asupra statusului de vitamina D
Dr. Luana Sahian

Vitamina D, numita si antirahitica, este o vitamina liposolubila, esentiala in resorbtia calciului si fosforului la nivelul intestinului, ce are rol in mentinerea densitatii osoase si in prevenirea osteoporozei. Insa cele mai noi cercetari au aratat faptul ca vitamina D protejeaza si impotriva unor boli cronice cum sunt cancerul, diabetul insulinodependent, artrita reumatoida, scleroza multipla si bolile autoimune. 
Dar cu toate acestea, numerosi adulti au nivele scazute de vitamina D in sange, ea putand fi sintetizata atat prin expunerea la soare, cat si din alimentatie. Este bine cunoscut faptul ca pestele reprezinta sursa naturala majora de vitamina D din alimentatie, iar in top se regasesc: somonul, macroul, tonul si sardinele. 
S-a efectuat o metaanaliza a studiilor ce au avut in vedere consumul de peste urmarind concentratiile  25-hidroxi vitaminei D. 
Metaanaliza a inclus 640 de subiecti si 14 grupe de studiu si concluzionat faptul ca prin consumul de peste s-a determinat  cresterea concentratiei 25-hidroxi vitaminei D, in medie, cu 4.4 nmol/L, comparativ cu grupul de control. Felul pestelui a jucat, de asemenea, un rol cheie, astfel ca aportul de peste gras a determinat o crestere a concentratiei de 25-hidroxi vitamina D la valoarea de 6.8 nmol/L, in timp ce consumul de peste sarac in grasimi a generat o concentratiei de 1.9 nmol/L.
Studiile derulate pe o perioada scurta de timp, cuprinsa intre 4 si 8 saptamani, au aratat o diferenta medie de 3.8 nmol/L, in timp ce in cadrul studiilor desfasurate pe o perioada mai lunga de 6 luni, diferenta medie a fost de 8.3 nmol/L. 
Ca sursa majora de vitamina D, consumul de peste a crescut concentratia de 25-hidroxi vitamina D, cu toate ca aportul recomandat de peste nu poate optimiza statusul vitaminei D.
In prezent se recomanda un aport de vitamina D de cel putin 200 UI pentru persoanele pana in 50 de ani, cel putin 400 UI pentru persoanele intre 50-70 ani si cel putin 600 UI pentru persoanele peste 70 ani. Necesarul de vitamina D creste o data cu inaintarea in varsta, deoarece pielea batrana produce mai putina vitamina D.

Comentarii
Adauga comentariu
Dumitrescu Claudia
|
24.03.2016
Reply
Like
Expert
Da , stiu ca este bun dar nici asta nu i pe placul meu, ce sa fac, nu mi place,am incercat sa iau niste capsule cand eram gravida cu chiu cu vai cu ulei de peste si vaiii, parca mai rau imi facea, plus ca eu nu pot inghiti micile pastile dar capsulele alea imense!
Dumitrescu Elena
|
04.03.2016
Reply
Like
Expert
VITAMINA d CONSIDER CA ESTE NECESARA ORGANIZNULUI ,LIPSA EI DUCE LA MULTE NEPLACERI IN SPECIAL COPIILOR,EU INCERC DIN RASUTERI SA-L IAU TAT PENTRU NOI ADULTII CAT SI PENTRU FETITA MEA DIN PESTE IN SPECIAL
gabriela jarda
|
17.02.2016
Reply
Like
Expert
Un nivel insuficient de vitamina D în organism poate cauza dureri la nivelul oaselor si slabiciune
gabriela jarda
|
17.02.2016
Reply
Like
Expert
Vitamina D poate fi g?sit? în alimente precum pe?tele gras (ton, somon, p?str?v), lapte, suc de portocale ?i cereale fortificate sau g?lbenu?uri de ou. De asemenea, po?i apela ?i la suplimentele alimentare. Nu în ultimul rând, expunerea la soare te poate ajuta s? atingi nivelul necesar de vitamina D
ARTICOLE RECOMANDATE
Articol

Aportul de migdale creste nivelul HDL-colesterolului in ser la pacientii cu ...

Citeste articol
Articol

Ce trebuie sa stim despre stevie?

Citeste articol
Articol

Descopera noul Mega Image Concept Store din Barbu Vacarescu!

Citeste articol