ARTICOLE ALIMENTATIE SANATOASA
2
Tipuri de alimentatie vegetariana - avantaje si dezavantaje
Dr. Luana Sahian

Vegetarianismul persista inca din antichitate si pana in zilele noastre, atat pe considerente de religioase, de etica si sanatate, dar si pentru gust.
Acestia exclud, total sau partial, din alimentatie produsele de origine animala, dorind, astfel, sa fie in acord cu respectul pentru natura. 
Exista patru tipuri principale de alimentatie vegetariana, iar incepand cu cea mai restrictiva, acestea sunt reprezentate de veganismul crud, care nu admite decat alimentele de origine vegetala neprelucrate, si chiar mierea de albine; lacto-vegetarianism, care accepta pe langa produsele vegetale, si lactatele; ovo-vegetarianismul, care admite vegetalele si ouale; ovo-lacto-vegetarianismul, cel mai comun tip de alimentatie vegetariana, care combina produsele vegetale, ouale si produsele lactate. Unii recunosc si semivegetarianismul, ca fiind tot un tip de alimentatie vegetariana, care se limiteaza doar la eliminarea produselor din carne rosie, dar si flexitarianismul, caracterizat printr-o alimentatie bazata pe vegetale, la care ocazional se adauga carnea.
Conform unui studiu observational, vegetarienii au sanse cu 22% mai reduse de a dezvolta cancer colorectal, comparativ cu cei care consuma carne, ca urmare a aportului crescut de fibre alimentare. Acestea au rol de accelerare a tranzitului intestinal, limitand mult perioada de expunere a mucoasei intestinale la compusii carcinogeni rezultati in urma digestiei.
Alte cercetari au demonstrat o scadere a ratei obezitatii, bolilor cardiovasculare, hipertensiunii arteriale, diabetului zaharat de tip 2, altor tipuri de cancer, litiazelor biliare si renale, constipatiei si diverticulozei, la persoanele care adopta un regim vegetarian.
Se pare ca excluderea produselor din carne din alimentatia curenta se asociaza cu scaderea in greutate si reducerea riscului de obezitate, si implicit cu cresterea longevitatii.
La fel ca si carnea si derivatele acesteia, vegetalele reprezinta, de asemenea, o sursa de proteine asimilabile, dar care, spre deosebire de cele din carne, nu acopera toata gama de aminoacizi indispensabili proceselor metabolice. Pentru asimilarea proteinelor din vegetale este necesara asocierea consumului de legume cu cereale in cadrul aceleiasi mese, astfel evitandu-se aparitia carentelor alimentare.
Frecvent, vegetarienii prezinta deficit de fier, recomandandu-se astfel consumul de vitamina C, care stimuleaza absorbtia acestui micronutrient la nivelul intestinului subtire. 
Vegetarienii, in principal veganii, necesita administrarea de suplimente alimentare cu vitamina B12, deoarece nivelul plasmatic al acesteia este extrem de redus, fapt ce in timp ar putea conduce la deficiente cognitive importante.

Bibliografie
Leitzmann C. Vegetarian diet what are the advantages Forum Nutr. 2005; (57) 147-156.
Lowry F. Vegetarian diet linked to reduced colorectal cancer risk. Medscape Medical News, Martie 2015;  www.medscape.comviewarticle841097    
Marsh K, Zeuschner C. Health implications of a vegetarian diet. Am J Lifestyle Med. 2012; 6 (3)250-267
Segasothy M, Philips PA. Vegetarian diet panacea for modern lifestyle diseases QJM. 1999; 92 531-544.
Singh PN, Sabate J, Fraser G. Does low meat consumption increase life expectancy in humans Am J Clin Nutr. 2003; 78 (3) 526 S- 532 S.
www.vegetarian-nation.com

Comentarii
Adauga comentariu
Dumitrescu Claudia
|
28.04.2016
Reply
Like
Expert
Eu nu ma pot numi neaparat vegetariana, ca mai gust carne asa doar la gratar sau la cuptor , cand si cand,si mai mananc si lactate,dar in mare mananc fructe, legume verzi.
Dumitrescu Elena
|
04.03.2016
Reply
Like
Expert
PENTRU O PERIOADA SCURT ACRED CA MERITA INCERCAT SA DEVENIM VEGETARIENI,DAR SA SUPLIMENTAM CUMVA LIPSA CARNII,EU UNA PENTRU O PERIODA AM MANCAT LEGUME SI M-AM SIMTIT FOARTE BINE
ARTICOLE RECOMANDATE
Articol

Germenii de soia

Citeste articol
Articol

Aportul de migdale creste nivelul HDL-colesterolului in ser la pacientii cu ...

Citeste articol
Articol

Cum sa organizezi mesele si meniul de sarbatori astfel incat sa nu ...

Citeste articol