ARTICOLE FIT & SPORT
3
Alimentatia optima pentru cei care practica sporturi de iarna (schi, snowboard)
Dr. Luana Sahian

Ne intereseaza din ce in ce mai mult sanatatea noastra si suntem preocupati de ceea ce mancam, precum si de activitatea fizica pe care o facem. Este ideal sa ne cream un stil de viata care sa aiba in vedere o dieta echilibrata, insotita de miscare, de preferat in aer liber. Din pacate, sunt frecvente situatiile in care ne preocupam de alimentatia noastra si de activitatea fizica abia dupa ce cantarul ne indica mai multe kilograme peste greutatea ideala.
 
Iarna este un anotimp usor restrictiv in ceea ce priveste sporturile in aer liber, iar de mute ori aceasta este scuza potrivita pentru a justifica lipsa de activitate fizica. Exista, insa, cateva sporturi pe care ne place sa le practicam atat ca amator, cat si ca profesionisti in vacantele si concediile noastre la munte. Astfel, este extrem de placut si benefic ca plecarea la munte de sarbatori sa fie incununata de petrecerea unei bune perioade de timp in aer liber, in zapada, pe partie, atat la noi in tara cat si in afara. Ne place deci, ca dupa o masa copioasa, sa consumam caloriile pe partie fie cu sania, cu schi-urile sau cu snowbord-ul. De cele mai multe ori ne gandim ca putem manca cat de gras sau cat de mult vrem pentru ca sportul va face sa dispara caloriile ingerate. V-ati intrebat, insa, daca ceea ce mancati va ajuta sau mai degraba va incurca in activitatea pe care o faceti? Este foarte important sa fim atenti la ceea ce consumam inainte si in timpul diverselor activitati fizice deoarece corpul nostru are nevoie de o alimentatie diferita in functie de conditiile de mediu si efortul depus. Intr-un fel reactioneaza organismul unui alergator in mijlocul verii si altfel al unui schior in miez de iarna, la altitudine.
 
Primul element esential in dieta unei persoane care practica sporturi de iarna (schi, snowboard) il reprezinta apa. Poate parea surprinzator deoarece, daca ne gandim la deshidratare, primul lucru care ne vine in minte este caldura. Dar, este bine de stiut ca si temperaturile scazute determina deshidratarea si ca efortul in sine, prin transpiratie, contribuie la pierderile de apa. Toti acesti factori pot fi agravati de faptul ca temperaturile scazute reduc mecanismul de sete. De aceea, este important sa cunoastem acest aspect si sa ne hidratam, chiar daca nu simtim nevoia. Sunt de preferat lichidele calde. Dar oricat de bun si binevenit este un vin fiert, acesta nu contribuie la hidratarea organismului, ci mai degraba la deshidratarea lui, la fel ca orice alt tip de alcool. In plus, excesul de cafea sau alte produse pe baza de cofeina nu este indicat.
 
Un al doilea aspect de care trebuie sa tinem cont cand iesim iarna la schi sau snowbord este cel legat de alimentele pe care le consumam la masa. Sunt de evitat grasimile, iar balanta energetica trebuie inclinata in favoarea carbohidratilor iar energia de care avem nevoie de energie sa fie furnizata prin metabolizarea carbohidratilor. Putem inlocui la pranz, cu 2 ore inainte de activitatea fizica, carnea grasa de porc, slaninuta si sarmalele cu paste cu sos de rosii, cartofi alaturi de o friptura din carne slaba, paine integrala, covrigi, cereale, branza slaba, supe cu legume si carne slaba sau fructe. Trebuie stiut faptul ca organismul nostru consuma energie atat pentru efortul fizic, cat si pentru a se incalzi, astfel  ca mesele noastre trebuie sa fie bogate in calorii si carbohidrati. Pentru efortul fizic sustinut sunt recomandate gustari (100-200 kcal) la fiecare 30-45 minute.
Sa nu-i uitam, insa, nici pe copii – ei ne insotesc adesea in vacante si sunt parca mai dornici decat noi sa experimenteze si sa se bucure de zapada. In cazul lor organismul isi epuizeaza mai repede resursele energetic si, prin urmare, trebuie sa fim pregatiti cu rezerve si sa le oferim gustari de tipul batoanelor de ciocolata, sandvisurilor (paine integrala, carne si branza slabe) sau fructelor (banane).
 
In al treilea rand nu trebuie sa ignoram faptul ca sporturile de iarna se practica la altitudine, unde aerul este mai rarefiat. Pentru  o buna oxigenare a celulelor e important sa ne asiguram ca avem carente de fier si sa consumam alimente bogate in acest element: carne, ficat alaturi de legume verzi. Activitatea fizica e indicata in orice anotimp, insa este bine sa tinem cont si de ceea ce mancam inainte de a depune un efort, daca vrem sa avem parte doar de beneficiile sportului si nu de oboseala, suprasolicitare sau epuizare.
 

Comentarii
Adauga comentariu
Dumitrescu Elena
|
16.03.2016
Reply
Like
Expert
energia trebuie sustinuta ,iar alimentatia este foarte importanta
Dumitrescu Claudia
|
12.03.2016
Reply
Like
Expert
Interesant,foarte bine punctat pentru copii, ei au energie dar trebuie si sustinuta,si foarte bine hranit , cat mai diversificat!
gabriela jarda
|
19.02.2016
Reply
Like
Expert
Foarte frumos articol. Am prieteni care merg la schi cu termosul cu vin fiert...La voi sufer? sa treac? pe ceai
ARTICOLE RECOMANDATE
Articol

Particularitati in nutritia adultului sportiv

Citeste articol
Articol

De ce are nevoie sportivul de mai multe calorii decat adultul activ?

Citeste articol
Articol

Cum sa organizezi mesele si meniul de sarbatori astfel incat sa nu-ti ...

Citeste articol