ARTICOLE FIT & SPORT
1
Cum sa organizezi mesele si meniul de sarbatori astfel incat sa nu-ti periclitezi greutatea si sanatatea
Dr. Luana Sahian

Ati avut si voi parte de senzatia aceea de déjà-vu cand, dupa sarbatori, revenind la ritmul vostru zilnic, proba cantarului v-a luat prin surprindere? In fiecare an suntem socati de kilogramele pe care le-am pus dupa mesele copioase, desi ne promisesem ca anul acesta vom avea mai mare grija.

Este oare posibil sa petrecem sarbatorile, respectand traditiile culinare si, in acelasi timp, avand grija de sanatatea si greutatea noastra?  Iata cateva tips-uri de retinut pentru anul viitor!

Este foarte important sa avem grija de greutatea si sanatatea noastra pe tot parcursul anului si nu doar atunci cand depasim un anumit numar de kilograme. Dar este  la fel de important sa avem o dieta echilibrata si mai saraca in calorii in perioada dinaintea Pastelui sau Craciunului, evitand astfel sa adaugam kilograme unora deja in exces. Telul nostru pe intreaga perioada a sarbatorilor ar trebui sa fie de mentinere si nicidecum de scadere in greutate.

Principalele motive pentru care punem kilograme in plus dupa sarbatori sunt reprezentate, pe de o parte, de alimentele traditionale bogate caloric (carne de porc, sarmale cu smantana cat mai grasa, prajituri, piftie, toba, salate incarcate de maioneza) si, pe de alta parte, de incetarea activitatii fizice obisnuite (mers pe jos, la salaetc) si schimbarea ritualului alimentar (numarul meselor, al felurilor de mancare la masa, precum si orele la care acestea sunt servite).

Primul pas in schimbare este reprezentat de cumparaturile pentru sarbatori. Este important sa inlocuim o parte din alimente cu variantele lor mai sanatoase: astfel, cumparam carne slaba (eliminam, deci, carnea cu grasime din sarmale si folosim carne slaba de porc, vita sau mai degraba curcan), peste si fructe de mare (chiar daca nu fac parte din traditia de Craciun, putem inlocui unul dintre gratarele de porc cu un gratar de peste), paine integrala, iaurt si branza cu continut scazut de grasime, mai multe legume proaspete, fructe, paste integrale, orez brun. Pentru a limita caloriile avem grija la cantitatea de unt, smantana, branza grasa, frisca pe care o folosim la diverse preparate. Pentru ca multe dintre aperitivele pe care le servim sunt bogate caloric, le putem inlocui cu gustari formate din salate cu sosuri pe baza de iaurt semidegresat sau branza slaba, peste si fructe de mare sau fructe. Cu toate ca anotimpul limiteaza prezenta pe piata a unor fructe sau legume, iar in cazul in care le gasim in comert sunt destul de scumpe, putem opta pentru varianta lor congelata. Inghetate imediat dupa recoltare, fructele sunt in continuare sanatoase si le putem consuma cu incredere.

Este mai simplu sa avem grija la ceea ce mancam daca suntem gazde, putand sa facem diverse artificii in prepararea mancarurilor traditionale si nimeni nu-si va da seama de diferenta. Putem inlocui carnea grasa din sarmale cu carne slaba, maioneza din salate cu sosuri pe baza de iaurt semidegresat, branza grasa sau cascavalul cu branza slaba, putem pregati friptura la rotisor sau la gratar; evitam prajitul in ulei, inlocuim garnitura de cartofi cu leguminoase (mazare, pastai) sau cu o salata din legume crude (salata verde, varza alba/rosie, rucola, spanac, morcov, telina, rosii, castraveti, ardei gras, ridiche etc), schimbam carnea de porc cu peste sau fructe de mare la unele mese, limitam cantitatea de unt si frisca folosita la prepararea prajiturilor si optam pentru dulciurile pe baza de fructe proaspete sau congelate.

Cand vorbim despre mancare nu trebuie sa uitam ca, de sarbatori, alaturi de alimente consumam si bauturi alcoolice. Pe langa efectele nocive pe care acestea le au asupra sanatatii, ele cresc aportul caloric si acontribuie la acumularea kilogramelor. De aceea, este recomandat sa consumam cu moderatie alcool si sa limitam ingestia bauturilor tari, mai ales a tariilor foarte dulci (lichior). Vinul este de preferat sa fie consumat sub forma de sprit. Daca tot vorbim de bauturi, nu trebuie sa scapam din vedere bauturile racoritoare cu un continut ridicat de zahar. Vom consuma mai degraba apa minerala si bauturi racoritoare dietetice sau fresh-uri naturale din fructe proaspete, fara a face insa exces.

Pe langa mancarurile pe care le consumam, inca un aspect important se refera la numarul de mese pe care-l avem intr-o zi. Vom incerca sa ne limitam la 3 mese principale si sa nu ne asezam la masa cu fiecare musafir care ne viziteaza de sarbatori.

In cazul in care nu suntem gazde, putem opta pentru mancarurile cat mai simplu preparate, fara adaosuri de sosuri si fara prajeli. Nu vom manca pe fuga, ci vom savura in liniste masa, limitandu-ne la o portie si asteptand cel putin 20 minute pentru ca mintea sa proceseze senzatia de satietate; daca inca ne mai este foame, putem manca legume proaspete si bea apa.

Nu trebuie sa uitam nici de activitatea fizica. Bineinteles ca nu vom merge la sala in seara de ajun si nici nu vom alerga 3 km de Revelion. Insa este bine sa ne bucuram de zapada practicand diverse activitati in aer liber, fie ca este o plimbare, o bataie cu bulgari de zapada sau o aventura cu skiurile – toate sunt binevenite pentru a mai consuma din caloriile acumulate.

Amintiti-va ca sarbatorile sunt legate de multe traditii, insa, in ansamblu, este vorba despre a ne simti bine alaturi de familie si prieteni. Astfel, la finalul sarbatorilor vom putea reveni la stilul nostru de viata, cu o alimentatie echilibrata, insotita de activitate fizica.

Comentarii
Adauga comentariu
Dumitrescu Claudia
|
24.03.2016
Reply
Like
Expert
Eu am parte de deja-vu si fara sarbatori :))
Imm da sa revenim..eu nu cunosc sentimentul acesta de revenire dupa sarbatori, pentru ca dupa cate am mai scris nu consum nimic greu, nici un fel de preparat de carne,din ce se face de sarbatori, eu tot pe ale mele le mananc , o banana si niste iaurt,si sincerc ma simt bine asa cum sunt! M a bucur de sarbatori cu sau fara mancare prea multa! :0
ARTICOLE RECOMANDATE
Articol

Gimnastica pilates

Citeste articol
Articol

Alimentatia optima pentru cei care practica sporturi de iarna (schi, snowboard)

Citeste articol
Articol

Proteinele din plante versus proteinele animale

Citeste articol