ARTICOLE FIT & SPORT
1
De ce are nevoie sportivul de mai multe calorii decat adultul activ?
Raluca Georgescu

Nutritia sportivilor, comparativ cu cea a unui adult activ, trebuie sa asigure: surse de energie, surse de substante plastice, cresterea rezistentei fizice, accelerarea vitezei de refacere, reglarea greutatii, cresterea vitezei de adaptare a corpului la activitatea intensa a muschilor si la conditii speciale de altitudine, clima.  Deoarece la sportivi schimbarile energetice sunt rapide si intense, este necesar ca sursa de hrana sa ocupe un volum mic si sa asigure multe calorii.

In urma unui studiu efectuat la Universitatea Yale, s-a constatat faptul ca sportivii de anduranta, cum sunt maratonistii au o rata a metabolismului bazal mai ridicata decat adultii activi, dar care nu practica sport, fapt ce inseamna ca acestia ajung sa arda mai multe calorii chiar si cand nu fac efort fizic. Astfel, daca un maratonist si un adult activ, dar nesportiv, stau la televizor, primul consuma mai multa energie. Pentru a obtine aceasta concluzie, au fost testati alergatori de anduranta și persoane care nu practica sport, la care s-au utilizat dispozitive cu ajutorul carora s-a comparat rata de ardere a caloriilor la nivelul muschilor coapsei. La sportivi s-a constatat  o crestere a consumului de calorii cu  54% mai mare comparativ cu ceilalti.

Rezultatele studiului au aratat nu numai faptul ca efortul fizic practicat regulat accelereaza metabolismul pe durata antrenamentului si cateva ore dupa, dar modifica si modul in care organismul, in speta muschii, foloseste grasimea pentru a produce energie.

Prin urmare, pentru dezvoltarea muschilor si sustinerea efortului fizic la sportivi, comparativ cu adultii activi, este necesar un aport caloric suplimentar, iar acest surplus trebuie sa provina din alimente integrale, precum: fructe, legume, cereale integrale, fasole, oleaginoase (nuci, migdale, caju, nuci pecan, alune) si o cantitate suficienta de proteine (carne, oua, lactate).

Necesarul de calorii al sportivului depinde caracteristicile acestuia (talie, greutate), intensitatea antrenamentului, timpul petrecut in joc, dar si de alte tipuri de activitati fizice sau antrenamente complementare practicate.

Daca la un adult activ de 70 kg necesarul caloric este de aproximativ 2000 kcal/zi, la sportivi acesta creste, in functie de tipul de efort, dupa cum urmeaza: de la 4000-5000 kcal/zi pentru eforturi medii, pana la 5000-6000 kcal/zi pentru eforturi fizice mari (maratonisti, boxeri).

 

 

Bibliografie

www.nutritionist.info.ro

Donahoo W, Levine J, Melanson E. Variability in energy expediture and its components. Curr Opin Clin Nutr Metab Care. 2004; 7: 599-605.

Rodriguez N, DiMarco N, Langley S. Nutrition and athletic performance. Medscape. March 01, 2010.

 

 

 

 

Comentarii
Adauga comentariu
Dumitrescu Claudia
|
24.03.2016
Reply
Like
Expert
Este clar de inteles cata energie consuma si de cata are nevoie,si nu cred ca i de joaca cu hidratarea si cu alimentatie,mai ales sportivilor de performanta!
ARTICOLE RECOMANDATE
Articol

Alimentatia optima pentru cei care practica sporturi de iarna (schi, snowboard)

Citeste articol
Articol

Beneficiile suplimentului alimentar Gold Nutrition L-carnitine 3000

Citeste articol
Articol

Cum sa organizezi mesele si meniul de sarbatori astfel incat sa nu-ti ...

Citeste articol